4 december 2012

Gemiste kans van de KNVB

De KNVB heeft dinsdagochtend onder meer na een goed gesprek met twee bestuursleden van SC Buitenboys tot een aantal maatregelen besloten, in vervolg op het overlijden van grensrechter Richard Nieuwenhuizen.

1. Alle wedstrijden in het amateurvoetbal voor komend weekend worden afgelast.
2. Voorafgaand aan alle wedstrijden betaald voetbal zal een minuut stilte in acht worden genomen.
3. De teams en arbitrage in het betaald voetbal zullen komend weekend rouwbanden dragen.
4. De algemene vergadering amateurvoetbal - die gepland stond voor aanstaande zaterdag - wordt tot nader order uitgesteld.

Als eerste vind ik het natuurlijk ongelofelijk triest wat deze grensrechter en zijn familie, vrienden en clubgenoten is overkomen. Mijn medeleven en condoleance gaan uit naar hen. Maar ik zet grote vraagtekens bij deze maatregelen.

Als eerste moet een maatregel als deze een bepaald doel dienen. Dat we geweld op en rond het veld NIET  tolereren en dat we met respect met elkaar omgaan of noem maar op. Dat betekent dat we een moment van bezinning moeten creëren waar we ons respect kunnen tonen naar deze vrijwilliger. Door alles af te lasten ontneem je het gehele amateurvoetbal die kans om het respect te tonen en stil te staan bij dit vreselijke incident. Nu gaan we zaterdag allemaal ons ding doen; autowassen, boodschappen doen en misschien wel een kerstboom kopen en optuigen.

Als je dan wel een signaal wilt afgeven: Las dan het betaald votebal in zijn geheel af. Daar lopen namelijk de voorbeelden van alle jeugdspelers en supporters die als ze zelf op het veld staan denken dat ze Van Persie, Snijder of Van Bommel of Strootman zijn. Die laatste twee noem ik bewust omdat hun respectloze manier van provoceren, ageren en commentariëren op de leiding ook nagedaan worden. Zero Tolerance betekent dat we dit gedrag niet accepteren en maatregelen DURVEN nemen die het Betaald Voetbal belang en het Commercieel belang raken.

Ik kan praten wat ik wil, het goede voorbeeld geven wat ik wil en positief coachen langs de kant. Als we onze helden niet corrigeren, sta ik als ouder, coach van een pupillenelftal op 2-0 achter.
Ja ik corrigeer onacceptabel gedrag door spelers die natrappen, een grove overtreding maken en commentaar leveren op de scheids. Maar ik krijg nu niet de kans aan mijn team uit te leggen dat we stil staan bij die verschrikkelijke gebeurtenis in Almere. Graag had ik hen zaterdag uit willen leggen dat wij als team respect hebben voor de scheidsrechter en dat we stil staan om deze grensrechter te gedenken.

Ik zeg dus gemiste kans KNVB!!!!



1 opmerking:

  1. Johan, als medecoach deel ik jouw mening voor 100%!
    Anton Bakker

    BeantwoordenVerwijderen