26 december 2011

De Verliezer

Als er een winnaar is moet er natuurlijk ook een verliezer zijn. Lang heb ik gedacht aan Mario Been of Martin Jol, maar ik houdt het in de familie, want mijn verliezende coach van 2011 is: Erwin Koeman
Als opvolger van Du Chatinier werd Erwin Koeman in mei 2011 gepresenteerd als de nieuwe coach van FC Utrecht. In de zomer vertrekken respectievelijk Dries Mertens en Kevin Strootman naar PSV, Ricky vanWolfswinkel naar Sporting Portugal en Michel Vorm naar Swansea. Geld voor vervangers was er niet dus begon hij het seizoen met een ernstig verzwakte selectie.
Vervolgens word Rodney Sneijder gehuurd van Ajax en is Koeman niet te spreken over deze aanwinst. De reden is dat hij er niet of te laat in gekend is. Het lijkt mij volstrekt logisch dat een trainer die voor slechts 1 jaar wil tekenen niet verantwoordelijk wordt voor het technisch beleid. Ook lijkt het mij logisch dat, als je er niet tegen kunt dat het technisch beleid bij anderen ligt, je gewoon niet aan de klus had moeten beginnen. Als je het dan toch doet, accepteer dit dan ook als een feit en besef dat je verantwoordelijkheid niet verder gaat dan je invloed. Maar Erwin wilde teveel. 
En toen was er opeens het bericht in oktober “ Erwin Koeman vertrekt per direct bij Utrecht”
In zijn verklaring spreekt hij over geen rust, onprettige sfeer en gebrek aan enige privacy op het trainingscomplex. Plus er gaat op korte termijn  (tijdens zijn dienstverband ) niets veranderen. Dit doet hem concluderen dat Utrecht geen professionele organisatie is. Ik kan niet beoordelen of deze argumenten terecht of niet terecht zijn. Wat mij wel verbaasd is dat een professional niet van te voren zich inleeft in zijn nieuwe werkomgeving. Bijvoorbeeld wat gebeurt er met de selectie, wat zijn de trainingsfaciliteiten en niet onbelangrijk: is er geld om in deze beide te investeren en zo ja wanneer. Een echte professional had vervolgens een plan of een pakket aan eisen neergelegd waar de club (toekomstig werkgever) aan had moeten voldoen. Als de club dat niet wil (of niet kan) omdat er (onvoldoende)  geld is geldt opnieuw: Begin er dan niet aan, zoek wat anders!
Zijn argumenten:  in zo’n organisatie kan ik mijn ei niet kwijt, ik heb dit meerdere keren (dus na aanvang  van zijn trainersrol) aangegeven en er is of wordt (nu) niets meegedaan bevestigen mijn oordeel. Hij is gewoon slecht voorbereid aan de klus begonnen heeft heel naïef gedacht dat dit allemaal wel goed zat. Hij heeft deze punten gewoon te laat ingezien, wat in mijn ogen weinig professioneel is.
Dus niet Utrecht maar Erwin Koeman verdiend het predicaat Onprofessioneel. Naar mijn mening is Koeman 3 keer de fout in gegaan:  Slecht voorbereid, zaken willen veranderen buiten zijn invloedsfeer en de schuld (zonder enige vorm van zelfkritiek) bij een ander leggen. En daardoor is wat mij betreft Erwin Koeman de verliezende coach van 2011. Gelukkig voor Erwin Koeman heeft de voetbalwereld een geheugen van een eendagsvlieg en zal er snel weer een club voor hem komen. Ik hoop voor hem dat hij van zijn fouten geleerd heeft, zodat hij snelweer een winnende coach zal zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten