26 december 2011

Coach van het jaar 2011

Aan het eind van het jaar is er altijd een moment om even terug te kijken. Even stil staan bij de goede dingen, maar ook even nadenken over de verkeerde dingen. Met als doel natuurlijk vooruit te kijken naar het nieuwe jaar. Ik ga dat de komende dagen doen aan de hand van een aantal coaches in 2011. Bij de volgende categorieën heb ik een coach gevonden.

Vandaag begin ik met de Winnaar: Ronald Koeman! Eerlijk gezegd had ik,  bij het nieuws:  “Ronald Koeman naar Feyenoord”, niet verwacht dat ik nu Koeman zou uitroepen tot de winnaar van 2011. Net als velen reageerde ik sceptisch in de trant van: hij heeft wel prijzen gepakt, Ajax en PSV kampioen gemaakt, maar alleen bij Vitesse had ik de indruk dat dat ook met plezier en leuk voetbal ging. Bij Ajax, PSV en ook AZ (buitenlandse klussen heb ik minder op het netvlies) leek het steeds dat de teams heel zakelijk speelden en vooral leunden op hun ervaring/routine en hun individuele klasse. Ik had niet het idee dat Koeman  een coach was die een ploeg en een speler beter maakt. En dat leek mij nu net heel erg hard nodig voor Feyenoord. Ook  kwam Koeman over als iemand die van de profs veel zelfdiscipline verwachte, zonder autoritair of disciplinair te willen optreden. (Citaat uit AZ-tijd, ik ben en wil geen politie-agent zijn). En dan Feyenoord, een team zonder routine, een dramatisch seizoen achter de rug, dus weinig zelfvertrouwen, voldoende klasse? Maar vooral het team dat zijn trainer naar huis stuurde en weinig zelfkritiek (discipline) leek te hebben. Eerlijk gezegd ik vond Koeman totaal niet passen bij het Feyenoord van dat moment. Maar wat had ik het mis.
Een vijfde plaats in de winterstop is wat mij betreft een grote verassing. (5 plaatsen hoger dan verwacht). Maar nog mooier dan de verassing was de spelvreugde, de klasse en het goede spel. Ook komt het team erg gedisciplineerd over. En natuurlijk heeft ie met Guidetti en Bakkal 2 geweldige spelers en wie had verwacht dat Clasie zo zijn stempel op het spel van Feyenoord zou kunnen drukken. Daarnaast Bakkal was vorig jaar nog wisselspeler bij PSV, Guidetti is nog maar 19 en was El Ahmadi al afgeserveerd naar de woestijn. Plus hij zag ook nog eens Wijnaldum en Fer vertrekken naar de concurrentie. Spelers die hoger aangeschreven worden dan Bakkal en Clasie. Toch is Feyenoord veel beter geworden dan vorig seizoen.
Het wisselvallige karakter, of beter gezegd een paar off-days  (zoals uitschakeling tegen Go-Ahead voor de beker en 6-0 verlies tegen Groningen) passen bij een jonge ploeg in opbouw, dus daar is niets mis mee.  Maar de winst op Twente en PSV en het gelijkspel tegen Ajax heeft laten zien dat Koeman dit Feyenoord een topprestatie kan laten leveren en dat het geweldig is dat de supporters van Feyenoord weer met plezier naar het stadion gaan. Daardoor is Ronald Koeman wat mij betreft de winnende coach van 2011.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten