23 december 2011

Vijf Gouden Tips bij pupillen coaching

Al surfend op het web kwam ik wat leuke sites tegen over het coachen van pupillenteams. Natuurlijk heb ik wel een idee hoe ik het moet gaan doen, maar er zullen ongetwijfeld vele studies en deskundigen zijn die belangrijke zaken hebben ontdekt waar ik nog niet aan gedacht had. Misschien zelfs een gouden tip? Één van de leukste sites die ik vond was voetbalouder.nl. Zo te zien een officiële site van de KNVB.  Onderwerpen als welk gedrag past bij een voetbalouder, tips voor trainers en coaches zie ik voorbij komen, kijk dat is interessant. Een aantal veel voorkomende stereotype voetbalouders. Ik ben gelijk benieuwd aan welkomschrijving ik voldoe:
  1. De superouder is tevreden en altijd bereid om te helpen. 
  2. De overactieve ouder is te veel betrokken, beïnvloedt spelers en de scheidsrechter. 
  3. De voetballende ouder heeft zelf gevoetbald bemoeit zich met de coaching. 
  4. De prestatie-ouder wil dat zijn kind de beste is. 
  5. De asociale ouder leeft zich niet in andermans kinderen in. 
  6. De passieve ouder corrigeert het eigen kind niet. 
  7. De afwezige ouder komt nooit kijken
Ik houd het maar op een combinatie van 1 en 3. Al is de benaming superouder wel wat overtrokken. Ik zou eerder opteren voor de term normale ouder.
Er is nog veel meer te vinden op de site voetbalouder. Zo staat er een hele rij tips voor de beginnende coach, geschreven door een voetbalmoeder. Erg fijn om te zien dat ook de voetbalmoeder dol is op clichés. Ik was op zoek naar één gouden tip en vond er vele. Hieronder een kleine selectie.

• Blijf tijdens de wedstrijd ver uit de buurt van vaders. Die gaan je toch maar vertellen hoe je het moet doen, en die raad heb jij nu helemaal niet nodig.

• Zijn er nog ouders aanwezig, stuur ze allemaal de kleedkamer uit, dat houdt het lekker rustig.

• Houd een positieve en enthousiasmerende toespraak voor de kinderen. Zeg bijvoorbeeld hoeveel vertrouwen je erin hebt dat ze deze wedstrijd goed gaan spelen. En dat je het gevoel hebt dat er heel veel zal gaan lukken.

• De scheidsrechter is de baas!

• Geef voor en na de wedstrijd, de scheidsrechter en de coach van de tegenpartij een hand, let erop dat de spelers elkaar ook de hand schudden.
De tips zijn gehaald uit: Moeders langs de lijn, handboek voor de voetbalmoeder, Sandra Blikslager, uitgeverij Tipi, www.uitgeverijtipi.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten